Köp- och leveransvillkor

Leveransvillkor*

Vanligtvis skickar vi iväg din beställning samma dag förutsatt att ordern kommer in till oss innan kl 15:00 och att vi har varan i lager. Detta innebär att du får din beställning inom 1-3 arbetsdagar efter erlagd order.

Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

(Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter postens portotabell för brev och paket. Vid ordervärde överstigande 2500 kr bjuder vi på fraktkostnaden om inget annat anges i kassan.)

 

ÅNGERRÄTT

Eventuella returer av varor skall ske inom 30 dagar från inköpsdatum. Alla returer skickas med bipackad retursedel och av köparen förskottsbetald frakt.

Viktig information att beakta:

  • Varor som returnerats utan begärda uppgifter, kommer att återsändas snarast på kundens bekostnad.
  • Frakt för returnerade felfria varor eller för byten betalas av kunden.
  • Vi godkänner endast varor som returneras inom 30 dagar från inköpsdatum samt hela i sina originalförpackningar. Detta betyder att ni måste emballera originalförpackningarna så att de inte skadas under transporten och kunna intyga inköpsdatum med fakturakopia/faktura nr, order nr, eller kvitto.
  • Vi godkänner inte returer av förpackningar som det skrivits på. Vid köp av utförsäljningsartiklar (prissänkt vara), batterier och specialbeställda artiklar som ej finns i vårt ordinarie sortiment föreligger ingen returrätt.

 

REKLAMATIONER

Reklamationsvillkor

Kostnader för emballage, eventuella felsökningskostnader, in- och utmonteringskostnader betalas av köparen. Alla reklamationer skickas med bipackad reklamationsblankett och av köparen förskottsbetald frakt inom snarast möjligt från att produktfelet har iakttagits. Varor som reklameras utan begärda uppgifter förvaras i 14 dagar varefter de skrotas. Produkten måste vara fackmannamässigt monterad för att garanti skall gälla. FM Vision AB ansvarar för fel som föreligger vid leveransen eller som uppkommer under garantitiden men inte om reklamationen sannolikt beror på:

  • Den reklamerade produkten inte skötts enligt anvisningar.
  • Den reklamerade produkten har inte hanteras fackmässigt.
  • Den reklamerade produkten har inte använts för avsett ändamål.
  • Produkten har byggts om eller ändrats.
  • Produkten har varit utsatt för trafikolycka eller annan yttre påverkan.
  • Produkten har vanvårdats.
  • Reparation och montering utförts på felaktigt sätt.
  • Som fel betraktas inte normalt slitage, t ex repor m.m.
Grundkriterier för reklamation
  • Produkten är köpt från FM Vision AB.
  • Produkten måste kunna kopplas mot ett order- eller faktura nr hos FM Vision AB.
  • Produktfelet har meddelats inom skälig tid (inom två månader).
Övriga villkor
  • Garantin följer köparen och gäller från ursprungligt fakturadatum.
  • Utbytt produkt under garantitid förlänger inte den totala garantitiden.
  • Utgående produkter eller produkter köpta i Outlet omfattas inte av garanti, endast reklamationsrätt.
Transporter

OBS! Transportskador skall omgående anmälas till transportören, ej till FM Vision AB.

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (2 år). Om du kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

FM Vision AB

Tegnérvägen 3A

691 37 Karlskoga

Orgnr: 559195-2477

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen